Acest website foloseşte cookies. Prin continuarea navigării îţi exprimi acordul pentru folosirea acestora.

Hello! We are sorry, but this article is not available in english.

You can read other articles which are available in the language that you have selected.

READ OTHER STORIES

Noua generaţie de profesori

Cum profesrorii pot influenţa rata de abandon şcolar

Alături de organizaţia Teach for Romania, Fundaţia Vodafone România finanţează recrutarea unor profesori extrem de speciali, care timp de doi ani vor lucra în şcoli din comunităţi dezavantajate, din zone rurale, acolo unde cifra abandonului şcolar este foarte ridicată, unde rezultatele slabe sunt o consecinţă directă a sărăciei, a neimplicării părinţilor sau a slabei pregătiri a unora dintre profesori.

Leading change, contributing to education este un program ce a luat naştere la începutul anului trecut, iar prima generaţie formată din 18 de profesori a fost prezenta la catedră în 15 şcoli din şapte judeţe, ajutând 2.600 de copii.

“Profesorii Teach for Romania le predau unor copii care îşi fac temele la lumânare și care vin la școală prin noroi, tocmai din fundul satului. Copii care nu vin dacă plouă sau ninge, pentru că nu au cu ce se încălţa. Copii pe care părinţii îi trimit la muncă sau copii care din proprie iniţiativă lipsesc o săptămână ca să sape o fântână unui vecin și să cumpere mâncare acasă. Copii care și-au învăţat părinţii să scrie și să citească”, aflăm dintr-unexcelent material documentat de către publicaţia Decât o Revistă.

Rezultatele profesorilor Teach for Romania se traduc printr-un număr mai redus de absenţe de la şcoală, prin teme făcute acasă şi nu copiate în clasă sau prin note de trecere la testarea naţională la limba română.

Având în vedere condiţiile dificile în care lucrează aceşti profesori, care au acceptat slujbe pe care majoritatea profesorilor nu şi le doresc, apare firesc întrebarea: “Cum au fost convinşi să se implice în acest proiect?”.

Ne-a răspuns Ionuț Soleanicov, unul dintre fondatorii Teach for Romania:

“Traseul oferit candidaților care ajung să fie selectați în cadrul programului este construit în așa fel încât sa fie atractiv și convingător pentru cei mai talentați și motivați tineri români. După ce sunt recrutați, Teach for Romania îi ajută pe acești tineri să conștientizeze impactul pe care îl pot avea prin alegerea profesiei de dascăl. Apoi le facilitează un program de instruire pe parcursul căruia dobândesc abilitățile necesare pentru a deveni învățători/profesori de succes în clasă și pentru a facilita performanța elevilor.

Programul Teach for Romania presupune doi ani de activitate de predare într-o școală parteneră, perioadă în care învățătorii și profesorii sunt susținuti și consiliați constant de către o echipă de tuturori coordonatori și beneficiază de suport pentru dezvoltare profesională și personală continuă și de implicare într-un sistem foarte competitiv de evaluare a performanței. La finalul celor doi ani, învățătorii/profesorii Teach for Romania, au posibilitatea de a-și continua activitatea în sistemul educațional formal ca învățători/profesori, sau pot migra către domenii conexe din care pot susține reforma sistemului educațional românesc (antreprenori în educație, administrație școlară, business).

Aceștia sunt consiliați și ajutați în construirea unei cariere (personal și branding profesional), cu ajutorul organizațiilor partenere și al echipei Teach for Romania. De asemenea, ei devin parte a rețelei globale Teach for All și pot beneficia de sinergiile oferite de apartenența la o rețea globală în educație”.

L-am întrebat pe Ionuț Soleanicov ce aduc nou profesorii Teach for Romania în şcolile unde sunt repartizaţi.

“Standarde și așteptări înalte – lucrul cu toți copiii – educație diferențiată și centrată pe nevoile copiilor, accentul pe joacă în învățare, ocaziile oferite copiilor de a interactiona cu oameni ale căror povești si exemple de viață pot servi drept model și inspirație, expunerea copiilor la informații, locuri și situații noi și diferite.  Copiii sunt ajutați să creadă în ei înșiși și învață cum pot folosi în mod eficient informațile primite în școală pentru a-și găsi propria cale în viață”.

Fundația Vodafone a finanțat eforturile de recrutare, selectie și integrare, desfășurate sub titulatura „Leading change, contributing to education”. Asta a înseamnat promovare online şi offline (în campusuri sau prezentări la clase), organizarea de evenimente la Iaşi şi Bucureşti despre cariere cu impact social sau sesiuni de informare şi vizite la şcoli.

De asemenea, anul acesta, Fundația Vodafone a fost finanțatorul Academiei de Leadership și Pedagogie – un program rezidențial de training de leadership şi pedagogie desfășurat în perioada verii, pentru a oferi profesorilor o pregătire adecvată înainte să ajungă la catedră.

Rezultate obţinute în 2015


Anul acesta, peste 900 de  persoane și-au manifestat interesul pentru program, 362 au aplicat, 42 au fost ofertate, 31 au semnat contractul, 30 au intrat în Academia de Leadership și Pedagogie, iar 26 de  profesori și învățători se vor afla, începând din 14 septembrie, la catedră, ne-a spus Ionuț Soleanicov.

În ceea ce privește Academia de Leadership si Pedagogie, obiectivele majore sunt acelea de a-i ajuta pe profesori să înțeleagă și să învețe să folosească eficient instrumente şi metode specifice, pe care le vor integra apoi în activitățile de predare. Academia îi ajută să-și dezvolte competenţe specifice de leadership, să dobândească abilități de comunicare, planificare, leadership situațional și lucru în echipă, să fie proactivi și în control în situații de criză și să ofere o primă experiență practică de predare la clasă, cu ocazia căreia viitori profesori și învățători să poată aplica și testa cunoștințele acumulate pe parcursul modulelor teoretice ale Academiei.

Cum este schimbată viaţa copiilor


Iată povestea lui Robert, clasa 0, Ferentari, spusă de Ada Barbu, una dintre învățătoarele Teach for Romania.

Robert este crescut de bunici, cu precădere de bunica. Mama lui a plecat în Italia încă de când s-a născut iar tatăl l-a părăsit înainte de a se naște. Robert știe că a murit salvând de la înec un alt copil, așa i-a spus bunica lui.

Când a intrat în clasă, Robert era mai măricel și mai isteț decât tot ceilalți copii, dar și foarte egocentric, individualist; voia să vorbească numai el, chiar și peste mine. Mă întreba constant “doamna, dacă ar fi să alegeți un copil din toată clasa cu care să plecați pe o insulă, pe cine ați lua?” – aștepta să spun că pe el. Mai spunea adesea, tot de față cu ceilalți copii, că ar vrea să se mute din clasa noastră pentru că se simte prea deștept și cuminte pe lângă ceilalți.

Încetul cu încetul, am început să dau provocări copiilor, provocări care dezvoltau comportamente de responsabilitate/grijă față de celalălalt. Stiind că Robert e competitiv în orice i-ai da de făcut. Bineînțeles, el a tot început să facă fapte bune ca să fie elevul cu cele mai multe provocări bifate la finalul zilei.

De aceea, în al doilea semestru, Robert a început să împartă absolut toate bunurile lui cu colegii, a început să își petreacă pauzele ajutându-i pe alții să înțeleagă relația cauză-efect, sau adunarea cu 6.

Atitudinea lui de “îmi pasă” a venit în ultimele zile de școală când mi-a cerut permisiunea să se urce pe podiumul din fața tablei ca să facă un anunț: “Dragi și stimați colegi, observ că în ultimele zile ați început să o luați razna din cauza căldurii. Doamna se chinuie să facă activități în echipe cu noi ca să fie pentru noi mai amuzantă școala, dar voi nu vă cumințiți. Avem nevoie de un președinte, un lider al clasei, un șef care să liniștească clasa asta. În pauză veți găsi lipită pe perete o foaie pe care să vă înscrieți candidatura și o cutie în care să puneți voturi. Vineri vă anunț cine e președintele.”

Povestea lui Ionuț, elev în clasa a IV-a, Școala Gimnazială din Gîrcin.

Ionuț este un copil, căruia, la fel ca în cazul celorlalți copii, nu-i prea place școala. Ușor-ușor, lucrurile au început să se schimbe. A învățat tabla înmulțirii în doar trei săptămâni, apoi, “după ce am început să ascult de doamna, mi-am dat seama că mă simțeam mai fericit și că deveneam mai deștept.”

Când o să fie mare, vrea “să fie mai bun și să aibă ceva de făcut”, pentru că, zice el, „este important să-mi văd de treaba mea și să mă înțeleg bine cu colegii de la muncă.”

El zice că întâlnirea cu „doamna” l-a transformat pentru că acum înțelege ceva ce înainte nu întelegea – dacă mergi la școală, ajungi ca atunci “când faci un lucru, să te uiți mai bine înainte să începi. Dacă nu-l înțelegi, nu poți să-l faci, mai mult îl strici.”

COMENTARII

Acest articol nu are comentarii.

Lasa un comentariu

POSTEAZĂ

Comentariul tau asteapta aprobarea moderatorului.

DOMENII DE IMPLICARE

PROGRAME STRATEGICE

CAUTĂ POVEȘTI